Derfor er det vigtigt dit barn får nok søvn

Søvn er vigtigt for barnet udvikling

Søvn er vigtig – både for dig og dit barn. Men søvn spiller især en stor rolle for de mindste og er et basalt behov vi alle skal have opfyldt for at kunne fungere i hverdagen. Her giver vi dig en oversigt over, hvorfor det er vigtigt at dit barn får nok søvn og hvordan du sikrer dig det.

 

Indholdsfortegnelse:

 

Tilbage til top ^

Hvorfor er søvn vigtig?

Når det kommer til vores børn (og os selv), så er det vigtigt at vi får den rette mængde søvn. Søvn er nemlig med til at give os ro, og sørge for at vores krop og sind kan bearbejde dagens mange indtryk og gøre mål.

Søvn er vigtigt for at kunne fungere i hverdagen og de fleste af os ved hvad der sker, hvis vi ikke føler os udhvilede. Udover at være gnavne og i dårligt humør resten af dagen, så kan mangel på søvn også gøre, at vi har svært ved at huske ting og koncentrere os om vores opgaver. Mangel på søvn mindsker i høj grad vores produktivitet og kreativitet – og det samme sker for vores børn.

 

Tilbage til op ^

Formålet med søvn

Formålet med søvn er at give krop og sind hvile, mens hjernen bearbejder dagens indtryk og genopbygger kroppen. Der findes en række forskellige teorier om, hvorfor søvn er så vigtig. Én af dem er, at for at kunne bearbejde og lagre information, så skal hjernen være ’offline’. Andre teorier siger at søvn er med til at fjerne affaldsstoffer fra hjernen, som øger vores risiko for forskellige sygdomme.

Uanset begrundelsen, er der ingen tvivl om at det er vigtigt at få nok søvn. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt at du sørger for at dit barn får rigelig med timer, hvor øjnene er lukkede.

Tilbage til top ^

Søvn styrker barnets immunforsvar

Søvn er med til at opbygge vores immunforsvar og er dermed også med til at holde dit barn sundt og rask. Dårlig eller for lidt søvn gør både dig og dit barn mere modtagelig for sygdomme.

 

Tilbage til top ^

Søvn sænker stressniveauet

Hvis dit barn sover dårligt eller for lidt, kan de ophobe stresshormoner i kroppen. Stresshormonerne kan gøre det ekstra svært at falde i søvn eller blive træt. Derudover er hormonerne også med til at sænke barnets immunforsvar, som beskytter dem mod sygdomme.

 

Tilbage til top ^

Søvn fremmer barnets indlæring

Vi lagrer bedre information i vores hjerne, når vi er veludhvilet – det samme gælder for børn. Både de motoriske, følelsesmæssige og sociale kompetencer bliver bedre ’gemt’ i hjernen, hvis barnet har fået en god nats søvn.

Hvis du barn har et godt sovemønster og får en god kvalitets søvn, så har de lettere ved at lære nye kompetencer og fremme deres udvikling.

 

Tilbage til top ^

Søvn øger livskvaliteten

Du kender det helt sikkert selv: du er ikke den bedste udgave af dig selv, når du er i søvnunderskud – det samme gælder for dit barn.

God søvn har en dreikte indvirkning på både dit energiniveau og dit humør. Hvis du har sovet godt er du langt mere produktiv, glad, energisk etc. Er du ikke udhvilet vil du derimod være mere gnaven, nærtagende og energiforladt.

Dette gælder også for dit barn. Får dit barn ikke nok søvn vil du oplev det mere sensitivt og overfølsomt. Du vil derfor tit ende med et barn der græder mere og let mister sin koncentration. Derfor er det vigtigt at du sørger for at give dit barn den søvn det har behov for.

 

Tilbage til top ^

Hvordan sørger jeg for at mit barn sover godt?

Først og fremmest er det vigtigt at vide, at det ikke er ualmindeligt at have perioder hvor man sover dårligt – det sker for både voksne og børn. Selvom det er frygtelig irriterende mens det står på, så er det ikke noget du skal være bange for, så længe den dårlige søvn kommer i korte perioder.

 

Herunder  kan du se det anbefalede antal timer til dit barn:

0-3 måneder: Spædbørn sover normalt omkring 14-17 timer i døgnet. Søvnmængden kan dog variere meget og samtidig stadig lægge indenfor ”normalen”.

3-6 måneder: I den her alder sover spædbørn normalt mellem 12-15 timer i døgnet. Fem af timerne kan typisk ligge i løbet af dagen, men største delen skal gerne ligge om natten.

6-12 måneder: Et barn på den her alder bruger typisk 11-14 timer på at sove i døgnet. Søvnen kan fordeles over en middagslur og natten.

1-3 år: I de her år sover et barn almindeligvis 10-13 timer i løbet af et døgn. Barnet vil ofte stadig have brug for en lur i løbet af dagen.

3-5 år: Et barn i børnehavealderen vil typisk have brug for at sove 9-11 timer hver nat. Barnet vil i mindre grad have brug for en middagslur. Søvnen kan ofte forstyrres af drømme/mareridt, da børn i denne alder har en levende fantasi.

5-7 år: I den tidlige skolealder har børn typisk brug for at sove 8-10 timer pr. døgn. Den rigtige mængde søvn er vigtig, fordi det påvirker barnets koncentration og indlæringsevne i skolen. Du kan med fordel holde fast i gode rutiner, så du er sikker på, at dit barn får nok søvn.

Tilbage til top ^

Giv barnet bedre søvn med fast sovetid

Det er vigtigt at du giver dit barn faste sovetider. Det er nemlig i barndommen vi lærer de gode sovevaner, som også kan gavne os i vores voksne liv.

Ved at give dit barn faste tidspunkter er du også med til at give barnet bedre søvn. På den måde lærer kroppen hvornår det er på tide at gå til ro og det kan give en bedre kvalitet af søvnen. Derudover sikrer du også at barnet får det anbefalede antal timer. Kommer barnet for sent i seng, er der risiko for at sove mere uroligt og dermed mindske kvaliteten af søvnen.

 

Tilbage til top ^

Find en god rutine

Når det kommer til at finde en god rutine, er det vigtigt at I er opmærksomme på, at rutinen skal være praktisk og funktionel for både de voksne og for barnet. Det gælder derfor om at finde en rutine, som sørger for at barnet bliver puttet i ordentlig tid og som ikke stresser forældrene.

Hver familie har sin egen rutine og det er ikke sikkert at den passer på andre. Derfor er det vigtigt at vide hvad der fungerer for jer og jeres barn, når det kommer til putning.

Det gælder også om at holde fast i det regler man sætter, da det kan være forvirrende for små børn, hvis de konstant ændrer sig. Derfor er det også vigtigt at du giver det tid til at fungere, og ikke dropper din rutine efter to dage.

Se om du kan planlægge din putterutine, så den ikke varer mere end 30 minutter. Rutinen skal indeholde praktiske ting som tøj- og bleskifte, samt tandbørstning. Nogle vil gerne have godtnatsange eller -historier,

Find en rutine der passer jer og hav fokus på sammenværet, nærværet og kommunikationen til dit barn. Det skaber tryghed, kærlighed og gode rammer for søvn.

 

Tilbage til top ^

Skab trygge rammer med Bilka.dk

På Bilka.dk vil vi meget gerne hjælpe dig med at skabe de bedste rammer for barnets nattesøvn. Derfor kan du her på vores site finde et bredt udvalg af forskellige børnesenge og madrasser, der giver et godt fundament for søvnen. Derudover kan du finde bløde puder og varme dyner, som også er med til at sikre en god nats ro. Du har også mulighed for at finde gardiner, så du kan mørklægge rummet efter dit og barnets personlige smag. Vi har også bamser, som bekytter barnet mod nattens uhyggelige monstre.

Har du selv problemer med at sove? Så kan du lære vores guide med tips til hvordan du falder hurtigt i søvn. Du kan også læse meget mere om hvordan du vælger den rigtige seng eller springe ned i vores søvn-univers og lære mere om søvnmønstre, allergier og meget mere.

Vælg den rigtige dynestørrelse

Skal du have en ny dyne, så skal den selvfølgelig have den helt rigtige længde, så du får den bedste oplevelse med dynen. Dett gælder selvfølgelig også når du skal finde dyner til de mindste.

10 tips til hurtigere at falde i søvn

Har du selv problemer med at falde i søvn, så har vi i denne guide samlet nogle tips og tricks der måske kan hjælpe dig på vej.