10 gode råd til at falde hurtigere i søvn

Slip af med søvnproblemerne

Din søvn har stor betydning for dit humør, din energi, din hjerne, krop og dit immunforsvar. Derfor kan det være ekstra hårdt at komme op, hvis du aften efter aften har problemer med at falde i søvn. Det slider unødvendigt på kroppen og du vågner op, helt uden energi.

Heldigvis har vi samlet 10 gode råd til hvordan du lettere falder i søvn.

 

Indholdsfortegnelse:

 

Tilbage til top ^

Sådan falder du hurtigere i søvn

En god søvn er ligeså afgørende for at vi trives og har det godt, som sund kost og motion. Her er vores tips til hvordan du hurtigere falder i søvn og får en bedre søvnrytme:

 

Tilbage til top ^

Undgå at bruge elektronik om aftenen

Hjernen opfanger information hele tiden og netop derfor kan det være en god idé at undgå at bruge din mobil, tablet eller se TV inden du skal i seng. Dette betyder nemlig at du holder hjernen i gang og interesseret, imens du scroller nedover dine venners Facebook-profil. Undgå at holde hjernen vågen ved eksempelvis at læse en bog.

 

Tilbage til top ^

Undgå koffein og tobak

Kaffe, cola og energidrikke er fulde af koffein, som er med til at kvikke hjernen op. Derfor bør du undgå disse inden du går i seng. Vær opmærksom på hvor meget koffein du indtager i løbet af dagen. Det tager nemlig tid for kroppen at forbrænde koffeinen og derfor kan det være en dårlig idé at snuppe en energidrik sidst på eftermiddagen. Du risikerer bare, at koffeinen stadig kan være i din krop kl. 22.00.

Tobak kan have samme påvirkning og derfor bør du også undgå denne stimulans inden sengetid.

Tilbage til top ^

Spring middagsluren over

Selvom en eftermiddagslur kan være tiltrængt, så anbefaler eksperter at du springer den over, hvis du har svært ved at falde i søvn. Hvis du er vant til at snuppe en lur, kan det være svært at springe den over – men det er gavnligt på den lange bane.

 

Tilbage til top ^

Dyrk motion

Motion er godt for mange ting – også din søvn! Hård træning kvikker dog din krop og sind op. Det kan derfor være en god måde at få lidt ekstra energi på i løbet af dagen, hvis du har tid i kalenderen.

Dette betyder dog også, at hård træning sjældent er en god idé, inden du går i seng. Fyr din energi af tidligere på dagen og mærk effekten når du skal sove.

 

Tilbage til top ^

Vælg en rolig aktivitet

Du kan bytte den hårde træning eller elektronikken ud med en rolig aktivitet. Dette kan være med til at sænke hjerneaktiviteten og berolige dig. Vi anbefaler at du læser en bog, lægger et puslespil eller lægger en kabale.

Laver du en af disse aktiviteter, anbefaler vi desuden at du undgår at bruge stærkt lys.

 

Tilbage til top ^

Undgå skarpt lys

Undgå at tænde for alt lys i huset eller lejligheden, når det nærmer sig sengetid. Tænd kun svagt lys – på den måde undgår du at slukke for den naturlige produktion af melatonin, der hjælper os med at falde i søvn.

 

Tilbage til top ^

Løs ikke dagens problemer om natten

Undgå krævende arbejde inden du skal sove. Læg dagens ”to do”-liste væk et par timer før du går i seng og slap af. Prøv at undgå at spekulere på arbejdsrelaterede problemer når du skal sove.

Du kan eventuelt lave en liste til dagen efter. På den måde tømmer du hovedet og giver hjernen mulighed for at slappe af.

 

Tilbage til top ^

Stå op – hvis du ikke kan sove

Har du problemer med at sove, så hjælper det sjældent at blive liggende i sengen. Man bliver mere frustreret og ender med at bruge timer på at vende og dreje sig. Hvis du ikke kan sove, kan du prøve at stå op og foretage en rolig aktivitet.

 

Tilbage til top ^

Hold fast i en god døgnrytme

Alle har nætter, hvor søvnen smuldrer. Det er normalt, hvis det sker i ny og næ. Kroppen fungerer bedst, hvis den får mellem 8 og 10 timers søvn. Derfor er det vigtigt at du sørger for at få den mængde søvn, som din krop har brug for – så går det nok, at der er en nat eller to, hvor du ikke kan sove.

Tilbage til top ^

Skab et godt sovemiljø

Det vigtigste du kan gøre, når det kommer til optimal søvn, er at skabe et godt sovemiljø. En god madras der passer til din krop er vigtigt, og det samme er valget af hovedpude og dyne. Derudover er det vigtigt at du sikrer dig et mørkt, stille og køligt soveværelse. Dit soveværelse er kun beregnet til at sove i. Det er derfor vigtigt du ikke bruger rummet om tv-stue, arbejdsværelse eller andet, da dette giver din hjerne det forkerte indblik.

 

Tilbage til top ^

Sov godt med Bilka.dk

Hos Bilka.dk vil vi meget gerne hjælpe dig med at skabe de rigtige rammer for en god nats søvn. Derfor kan du på vores store webshop finde alt fra senge og madrasser, til dyner, puder, gardiner og alt hvad du skal bruge til at indrette soveværelset.

Guides til senge

Du sover næsten en tredjedel af dit liv. Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at have den rigtige seng. Sengen er fundamentet til en god nats søvn og netop derfor kan du findes vores senge-guides her. Vi hjælper dig med at finde den helt rigtige seng, til en super skarp pris.

Guides til puder

En hovedpude er ikke bare en hovedpude! Rigtigt mange danskere har et arbejde der anstrenger deres skuldre og nakke. En god hovedpude kan hjælpe med atafbelaste og samtidig give den rigtige støtte.

Søvn Univers

På Bilka.dk har vi samlet en række guides til dig der gerne vil optimere din søvn og sove endnu bedre om natten. Du kan bl.a. læse om hvordan du vælger den rigtige seng og hvorfor du måske har problemer med at sove når der er fuldmåne.