Mobiltelefon til børn – hvad skal du være opmærksom på?

En mobil til et barn er en stor beslutning for hele familien. Bliv klogere på, hvad du skal have overvejet, inden du gør et køb.

Når man skal vælge en mobiltelefon til et barn, skal man kigge efter en model, der er simpel, holdbar, brugervenlig og ikke koster alverden. Der findes i dag mange gode mobiltelefoner til fornuftig priser, hvor kvaliteten er høj.

Dog er det ikke så meget det at vælge en telefon til sit barn, der kan volde problemer. Men mere alle de muligheder – og til tider konsekvenser – det kan medføre, som du skal have overvejet nøje og gennemgået med dit barn, så du sikrer dem en god online oplevelse.

I guiden her vil vi komme ind på, hvilke 5 overvejelser du skal have gjort dig, inden du køber en mobiltelefon til dit barn – og det er uanset deres alder. Guiden henvender sig primært til forældre, der skal købe barnets første telefon, og hvilke muligheder og konsekvenser det kan have med sig.

Hvornår skal barnet have sin første mobiltelefon?

Det er altid en stor ting, når ens barn skal have sin første mobiltelefon. Men hvornår har de lige behov for en telefon? Dette er en smagssag, men anbefalingerne er generelt, at jo ældre, jo bedre.

Men ifølge en undersøgelse lavet af Telia får børn deres første mobil i en alder af 8 år. Derfor er det heller ikke en nem beslutning at foretage sig eller noget, du som forældre bør gøre forhastet. Der er nemlig meget at tænke over.

Du skal derfor være sikker på, at barnet er klar til sådan en stor beslutning, men du skal samtidig også forberede dem. Det vil sige, at du skal komme ind på, hvordan en telefon fungerer, hvordan man gebærder sig online og på de sociale medier, samt hvad god mobilforbrug egentlig er.

For mange børn kan det være nødvendigt at have en mobiltelefon, hvis de skal følge med i skolen og være en del af deres klassekammeraters sociale liv. Der bliver både taget billedet, snappet til venner, brugt instagram og lavet videoer til TikTok.

Der er derfor mange ting, som skal italesættes blot ud fra de nævnte eksempler, hvis du vil gøre mobilen til en god og positiv investering i dit barns liv.

 

5 overvejelser inden du køber barnets første mobiltelefon

Som allerede nævnt er det en stor beslutning at investere i en mobiltelefon til et barn, da det er et socialt rum, de skal lære at kende, samtidig med hvordan man er på online.

Ved at have gjort dig de her overvejelser først, kan du være med til at sikre dit barn får nogle sunde mobilvaner, samtidig med at de ved, hvordan de skal bruge en telefon.

 

1. overvejelse: Hvad er barnets alder?

Der er forskel på, hvorvidt dit barn er 6, 8 eller 10 år, når de får deres første telefon. Det er meget individuelt, hvad der er at foretrække, og der er heller ikke som sådan en ”rigtig” alder. Mange vælger først og fremmest at give deres barn en telefon som en form for tryghed, når de fx går til og fra skole alene eller skal transportere sig selv til deres fritidsinteresser.

Der er stor forskel på, om du køber en mobiltelefon til et barn under 10 år end over 10 år, når det kommer til brug. Hvis du er tvivl, så snak med andre jævnaldrendes forældre og hør, hvordan de gør det. Men husk, det er dig, som kender dit barn bedst, så hvis du ikke mener, at dit barn er helt klar, eller hvis barnet ikke selv er interesseret i en mobil, så vent gerne.

2. overvejelse: Hvad er barnets behov?

Hvad er det helt præcis dit barn skal bruge en telefon til? Er det for at kunne kontaktes, når I har behov for det, eller er det for kunne være sammen med sin venner i forskellige online fora? Evt. begge dele?

Uanset hvad er det en helt ny verden, du åbner for dit barn, så det er vigtigt, at du tager dig tid til at lære dem, hvordan man bruger en telefon, og det er uanset, om de bare skal ringe og skrive sms’er eller bruge telefonen til spil og sociale medier. Snak også med dit barn om, hvad de har tænkt sig at bruge telefonen til.  

 

3. overvejelse: Hvilket operativsystem?

Det kan være en stor fordel at vælge en mobiltelefon, der har et styresystem, dit barn allerede er bekendt med – eller som minimum du selv er bekendt med. På nuværende tidspunkt er der 2 forskellige styresystemer, der hersker på markedet, nemlig Apples iOS og Googles Android, som bruges af flere mobilproducenter.

Ved at vælge et styresystem, som dine andre enheder allerede har, vil du have mulighed for, at de to kan snakke med hinanden, og du kan derved holde øje med, hvad dit barn gør online eller være behjælpelig med, hvis situationer skulle opstå. Du har samtidig også kendskab til mobilens display, når du skal lære barnet at bruge enheden.

 

4. overvejelse: Hvad skal telefonen koste?

Når det trods alt er barnets første telefon, behøver den ikke nødvendigvis at være den nyeste på markedet med alle de nyeste teknologier og funktioner. I sådan en alder vil et barn ikke kunne værdsætte det – og det samme gælder også prisen.

Et barn har ikke nødvendigvis den forståelse, at en mobiltelefon kan være en dyr investering. Og slet ikke hvis telefonen tabes og derved går i stykker.

Kig derfor gerne efter telefoner i en prisklasse under 2000 kr. som ny, eller evt. find din egen aflagte frem, eller køb en brugt. Der findes mange telefoner på markedet – både som nye eller brugte – der ikke koster mere end 1000 kr., og her vil du give dit barn alle de fornødne funktioner.

Vi vil anbefale at kigge på Samsung, Huawei, Nokia eller lignende for en telefon i en fornuftig prisklasse, eftersom Apples iPhone har det med at ligge i den dyre – dog højkvalitets – ende.

5. overvejelse: Hvilket abonnement?

Og er det egentlig nødvendigt med et abonnement? Hvis telefonen kun skal bruges til spil, er det ikke nødvendigt med et mobilabonnement. Men hvis barnet skal bruge telefonen til opkald, sms eller elementer, hvor man skal verificeres med et mobilnummer, er det nødvendigt med en mobilpakke, der matcher behovet.

Du skal dog passe på. Mange børn har svært ved at administrere brugen af mobiler, når det kommer til kroner og ører. Du kan derfor vælge imellem et forbrugsafregnet abonnement eller en mobilpakke med en fast pris, når det kommer til taletid og data.

Mange teleselskaber har børneabonnementer eller familieabonnementer, hvor du kan få en god pris. Du skal evt. være opmærksomhed på dit barns forbrug, så du kan se, om abonnementet passer behovet, eller hvorvidt du skal have ændret det, så det faktisk gør. Du skal nemlig ikke betale for noget, som barnet ikke bruger.

Valg af mobilabonnement

Det er vigtigt at vælge det rette mobilabonnement til ens mobilbehov - og det er uanset, hvilken aldersgruppe man er i. Læs derfor denne guide, inden du valger til en mobilpakke til dine børn, dig selv eller hele familien, så du ikke betaler for noget, som du ikke har behov. 

Husk skærmtid og gode mobilvaner

Når du har valgt en passende mobil med et passende abonnement, skal du huske at holde øje med barnets skærmtid, samtidig med at du løbende tager en snak omkring god skik online samt mobilvaner. Men derudover har du også mulighed for at foretage dig nogle indstillinger på mobilen, så du kan administrere barnets forbrug uden at kontrollere eller kigge dem over skulderen.

Du kan bl.a. på lang de fleste smartphones-modeller:

  • sætte begrænsninger for mobilforbrug i form af, hvornår de må bruge telefonen og i hvor langt tid
  • fjerne muligheden for at downloade apps eller købe i apps uden din tilladelse
  • planlægge skærmfri tid, inden de skal sove
  • blokere for upassende indhold, der ikke er alderssvarende til dit barn.
     

Ønsker du flere råd til, hvordan du kan lære dit barn om skærmtid, gode mobilvaner eller evt. netmobning, så har Medierådet for Børn & Unge udarbejdet en forældreguide om mobiltelefon til 9-12 årige. Du vil med garanti få svar på et af dine mange spørgsmål angående barnets første mobiltelefon.

Vores mobilbrands