Er du A eller B menneske?

Bliv klogere på din sovetype

Er du typen der springer ud af sengen om morgenen eller har du en tendens til at trykke på snooze-knappen et par gange inden dagen går rigtig i gang? Som mennesker har vi en forskellig døgnrytme og søvnmønster, som er med til at bestemme hvornår vi er mest friske. Du kan læse meget mere om A og B-mennesket i denne guide, og hvordan du får mest ud af din søvn.

 

Indholdsfortegnelse:

 

Tilbage til top ^

Hvad er A og B mennesker?

Din døgnrytme har stor indflydelse på din livskvalitet, dit helbred og din produktivitet. Derfor kan det være en fordel at kende til sin egen døgnrytme og hvordan du foretrækker at sove. Når vi taler om A og B-mennesker, så kigger vi på vores personlige døgnrytme.

Der er er stor forskel på A og B-mennesker:

Tilbage til top ^

A-mennesket

A-mennesket kendetegnes ved at følge døgnets rytme, når det kommer til deres sovevaner. De går ofte tidligt i seng om aftenen og vågner friske og veludhvilede om morgenen. A-mennesket trives bedst med aktiviteter i løbet af dagen, og i mindre grad med arrangementer og aftaler der strækker sig til sent på aftenen.

Dette kendetegner A-mennesket:

  • De vågner ofte af sig selv
  • Trykker sjældent på snooze-knappen
  • Tager sjældent lure i løbet af dagen
  • Falder let i søvn
  • Trives med dagsarbejde
  • Trives med at møde tidligt
  • Har mest energi om formiddagen og tidlig eftermiddag
  • Kan bedst lide at træne om formiddagen
  • Går forholdsvist tidligt i seng (mellem 21:00 og 22:30)
  • Får typisk den rette mængde søvn

Nogle studier tyder desuden på, at A-mennesker generelt har et bedre helbred end B-mennesker, da de oftere får den rette mængde og kvalitet af søvn.

 

Tilbage til top ^

B-mennesket

B-mennesker følger, modsat A-mennesket, ikke døgnets rytme. Et B-menneske har en naturlig trang til at være vågen til sent ud på natten. For at opnå de anbefalede timer, sover B-mennesket derfor længe næste dag - hvilket kun er muligt når omstændighederne tillader det.

Dette kendetegner B-mennesket:

  • Bruger gerne snooze-knappen flere gange når vækkeuret ringer
  • Har mest energi sent på eftermiddagen og om aftenen
  • Trives ikke med en fast døgnrytme
  • Trives i weekenderne, hvor der er frihed til at være vågne længe og sove til sent
  • Tager ofte lure
  • Foretrækker at træne om aftenen
  • Går ofte i seng omkring midnat eller senere

Studier viser, at B-mennesker ofte får færre timers søvn, da de som udgangspunkt lever i en hverdag der er ”designet” til A-mennesket. B-mennesket er nødt til at stå tidligt op, for at tage på arbejde eller studere, men det betyder nødvendigvis ikke at de går tidligt i seng, da dette ikke er naturligt for dem.

Tilbage til top ^

Hvorfor er det så vigtigt med søvn?

Vores samfund og dagsrutine er indrettet til at gå bedre i spænd med A-menneskets døgnrytme. Dette betyder at B-mennesket ofte oplever at få for lidt søvn i hverdagene,

Vi skal ofte møde i skole eller på arbejde om morgenen mellem kl. 8 og 9, og det kan være udfordrende for B-mennesket, der med sin døgnrytme har svært ved at gå i seng inden kl. 22. Dette medfører som regel en dårligere søvnrytme, med færre timer.

 

Men det er vigtigt at få nok søvn! Studier viser nemlig, at en god søvnrytme og de rette antal timer, kan give en højere præstation- og koncentrationsevne, en bedre struktur over vores tid og et generelt højere energiniveau. Derudover er den rette mængde søvn med til at øge vores livskvalitet og holde os sunde.

For lidt søvn kan være med til at påvirke dit humør og din energi, men er også med til at hæmme dit immunforsvar. Det kan derfor være en god idé at arbejde med din døgnrytme – specielt hvis du er et udpræget B-menneske.

 

Tilbage til top ^

Sådan arbejder du med din sovetype

Det kan være meget svært at arbejde imod sin naturlige døgnrytme, men det kan være en klar fordel at prøve. Derfor har vi samlet nogle gode råd til dig der har svært ved at falde i søvn.

3 tips til lettere at falde i søvn

  • Sluk for dine skærme og undgå det skarpe lys.
    Når aftenen falder på, kan det være en god idé at slukke for det skarpe lys og skærmene på din mobile enhed, tablet, computer eller TV. På den måde undgår du at stimulere hjernen med for meget information, inden den skal i seng.
     
  • Få et regelmæssigt søvnmønster
    Giv dig selv tid til at vænne dig til det nye søvnmønster og prøv at stå op og gå i seng på de samme tidspunkter hver dag – også i weekenden. Med tiden får du bedre søvn, med et fast søvnmønster.
     
  • Undgå tobak, alkohol og koffein om aftenen
    Disse ting er med til at stimulere din hjerne og dermed forstyrre din naturlige søvn.
     

Tilbage til top ^

Sov bedre med senge fra Bilka.dk

På Bilka.dk vil vi meget gerne hjælpe dig med at sove bedre. Vi hjælper med at skabe de fysiske rammer, der gør det optimalt at få en god nats søvn.

En god nats søvn kan starte med at finde den rigtige seng, en behagelig madras, en blød dyne og en behagelig pude. Hertil kan du indrette dit værelse med mørklægningsgardiner eller almindelige gardiner, for at optimere din søvn.

Søvn Univers

På Bilka.dk har vi samlet en række guides til dig der gerne vil optimere din søvn og sove endnu bedre om natten. Du kan bl.a. læse om hvordan du vælger den rigtige seng og hvorfor du måske har problemer med at sove når der er fuldmåne.

10 gode råd til hurtigere at falde i søvn

De fleste har prøvet at have søvnløse nætter, hvor man har vendt og drejet sig i en uendelighed. Det er frygteligt irriterende mens det står på, og det ødelægger vores nattesøvn. Her er vores råd til hvordan du hurtigere kan falde i søvn.