Sveder du meget om natten? Find ud af hvorfor!

Bliv klogere på, hvilke tiltag og elementer du skal regulere på for en svedfri nattesøvn

Vi har alle prøvet at vågne badet i sved, men hvor vi ikke nødvendigvis har kunne forklare hvorfor - vores sengetøj er vådt, hovedpuden er våd samt nattøjet.

Det kan der være mange årsager til, dog er det meget normalt at svede om natten. Faktisk sveder vi mennesker utrolig meget om natten. Det er naturligt. Men der er alligevel nogle tiltag, du kan gøre dig, for at mindske at du sveder tran om natten.

I guiden her vil vi komme ind på, hvad elementer som seng, topmadras, dyne og sengetøj har af betydning for din svedproduktion, samt hvorfor du egentlig sveder om natten. Alt i alt skal guiden hjælpe dig til, at du sveder mindre om natten, så du kan undgå at vågne op badet i sved.

Hvorfor sveder man om natten?

Som allerede nævnt er det meget normalt at svede om natten. Men grunden til, at vi sveder om er natten, er, at det kroppens naturlige måde at komme af med overskudsvarmen og derved regulere kropstemperaturen.

Det er altså en fysiologisk reaktion, så vi undgår at overophede om natten, og sveden er derved med til at nedkøle vores krop. Du skal derfor forstå, at grunden til at du sveder er, at du ganske enkelt har det for varmt, når du sover.

 

Hvad er så skyld i, at du sveder om natten?            

Der kan være mange årsager til, at din krop har behov for varmeregulere sig selv og derved bryde ud i sved. De hyppige årsager til nattesved er:

  • sygdom, feber og sløj
  • stress, nervøsitet og spænding
  • overgangsalderen
  • for højt stofskifte
  • for høj rumtemperatur
  • ikke åndbart sengetøj, topmadras eller dyne
  • for meget tøj
  • indtagelse af stærk mad, alkohol og/eller koffeinholdige drikke.
     

Vi kan dog ikke understrege nok, at vi mennesker er forskellige; nogle har det for varmt, nogle har det for koldt. Derfor behøver der ikke nødvendigvis at være en dybere årsag til, hvorfor du sveder meget om natten, men der er alligevel nogle tiltag, du kan gøre, så du mindsker, at det sker eller i hvert fald mængden af sved om natten.

 

Hvordan undgår du at svede om natten?

Som du kan læse, er der mange årsager til, hvorfor du kan svede om natten. Derfor er der også mange tiltag, du kan gøre dig for at undgå dette.

Vi har valgt at dele dem ind i 3 underkategorier, hvor du kan starte med at tage en faktor ad gangen, så du kan finde ud, hvad det er, som får dig til at svede.

 

Soveværelset og sengeforholdene

Det er vigtigt, at det rum, du sover i, er nedkølet. Derfor er en af de hyppige årsager til, at man sveder meget om natten, at man befinder sig i et varmt soveværelse. Luft derfor grundigt ud i 5-10 min., inden du ligger dig til at sove, så du kan få det ned på et behageligt, kølende niveau på de omkring 18-19 grader.

Dernæst skal du kigge på det, du sover i – altså sengeforholdene. Du skal mere præcis kigge på de materialer, du hengiver dig i, for her er nogle materialer mere åndbare end andre. Et mere åndbart materiale er fx en latex-topmadras modsat en af memory foam, da topmadrassen bruger sveden til at forme sig efter din krop.

Du kan også se på, om din dyne er for varm, og om du evt. har behov for en sommerdyne i stedet, eller hvorvidt dynen er i et syntetisk fyld, som ikke lader din krop ånde. Sidst, men ikke mindst, er det bedst at købe sengetøj i naturlige materialer som hør og bomuld, da disse også er mere åndbare.

De indre faktorer

De indre faktorer kan være mere besværlige at regulere på eller udskifte, da det ikke altid er så simpelt som at udskifte en topmadras med en ny. Hvis det skyldes sygdom som feber, skal du ikke gøre andet end at vente til, at du er blevet rask igen, for det er meget normalt, du sveder om natten under et sygdomsforløb, da kroppen er på overarbejde.

For mange kan det hjælpe at lave nogle vejrtræknings- eller åndedrætsøvelser inden sengetid for at koble helt af, hvis man er i en stresset periode, eller man skal præstere den efterfølgende dag til fx en præsentation eller eksamen. Her er det helt normalt at føle sig spændt eller være nervøs.

Drejer det sig derimod om reel stress eller angst, er det nødvendigt at kontakte en professionel for hjælp – og særligt hvis det er over en længere periode. For her er der noget dybereliggende at arbejde med end blot det, at man sveder om natten. 

 

Mad og drikke

Det kan også være noget så simpelt som din indtagelse af mad og drikke, der er skyld i din nattesved. Her kan det være nødvendigt at droppe de stærke måltider samt de koffeinholdige drikke et par timer inden sengetid.

Når vi skriver koffeinholdige drikke, mener vi ikke kun kaffe, som er danskernes primære drik for indtagelse af koffein. Her tænker vi også på cola, energidrikke, pre-workout samt te og kakao/chokolademælk. De sidstnævnte kan du dog erstatte med koffeinfrie varianter.

Udforsk Bilkas søvn univers

På Bilka.dk har vi samlet en række guides til dig der gerne vil optimere din søvn og sove endnu bedre om natten. Du kan læse om alt fra dyner og topmadrasser til sengetøj og puder.