Guide til forskellige spring på trampolin

Få inspiration til hvordan du kan hoppe på din trampolin


Grundlæggende spring og teknikker

Herunder finder du beskrivelsen på en række 'almene' springtyper, du kan lave på trampolinen.

Vi anbefaler, at du altid har et sikkerhedsnet på og har gode kantpuder, når du laver spring på trampolinen. Dette kan være med til at tage de værste skade, hvis uheldet skulle være ude.
 


GRUNDSPRING PÅ TRAMPOLINEN

  • Start fra stående stilling med fødderne i en skulder breddes afstand, hovedet opad og blikket rettet mod trampolindugen.
  • Sving armene frem og opad i en cirkelbevægelse.
  • Saml fødderne i luften, og stræk tæerne nedad.
  • Hold fødderne adskilt i en skulder breddes afstand, når du lander på trampolinen.
     

FALD TIL KNÆSTILLING

  • Start med et lavt grundspring.
  • Land på knæene med ryggen strakt og kroppen lige, og brug armene til at holde balancen.
  • Spring tilbage til grundstilling ved at svinge armene opad.
     

TRAMPOLINTRICK: FALD TIL SIDDESTILLING

  • Land i helt siddende stilling.
  • Anbring hænderne på trampolindugen ud for hofterne.
  • Skub med hænderne for at vende tilbage til stående stilling.
     

FRONTFALD PÅ HAVETRAMPOLINEN

  • Start i frontstilling.
  • Land på maven (med ansigtet nedad), og stræk arme og hænder fremad på trampolindugen.
  • Sæt af på trampolindugen med armene for at vende tilbage til stående stilling.
     

180 GRADERS TRAMPOLIN SPRING

  • Start i frontstilling.
  • Sæt af med venstre eller højre hånd eller arm (afhængig af, hvilken retning du vil dreje).
  • Hold hoved og skuldre i samme retning og ryggen parallel med dugen og hovedet opad.
  • Land i mavestilling, og vend tilbage til stående stilling ved at skubbe opad med hænder og arme.

Undgå ulykker på trampolinen

Med det rette sikkerhedsudstyr kan du hoppe trygt derhjemme, men pas stadig på de ulykker, du ikke kan gardere dig helt imod. Læs her om vores gode råd til, hvordan du bedst kan undgå dem.

Avancerede spring og teknikker på trampolin


VIGTIGT! Nedenstående spring anbefaler vi ikke børn og uøvede at udføre. Der er risiko for skader ved forkert udførelse af springene. 
 

LAV EN FORLÆNS SALTO

  • Afsættet skal være med næsten strakt krop og med armene oppe og lidt fremad.
  • Derefter bøjes kroppen forover og armene tages ned for at tage fat i knæene, som samtidig bøjes.
  • Der landes i samme position som forhop.
     

BARANI UDFØRT PÅ TRAMPOLIN

  • Er en forlæns salto med en halv skrue.
  • Her skal du skrue i den sidste del af saltoen.
     

TRAMPOLIN KRAFTSPRING

  • Fungerer på samme måde som en forlæns salto. Forskellen er, at du skal sætte dine hænder i trampolinen og svaje i ryggen, indtil dine fødder når trampolinen igen.
  • Husk at svaje i ryggen.
  • Hvis du ikke gør det, ender du i stedet med at lave en saltomortale.

 

Få mest ud af dine spring på trampolinen

Hvis du elsker at hoppe højt og udføre tricks på havetrampolinen, kan det være en god idé at investere i en rektangulær trampolin, da disse generelt har den bedste affjedring. Derudover kan du lande hvor som helst på trampolinen og stadig få en kraftfuldt hop. 

Du kan blive klogere på, hvilken trampolin du skal vælge til din have i vores anden guide.