Hvordan og hvor ofte tjekker man olie på bilen?

FAQ - Ofte stillede spørgsmål om olietjek

Som bilejer, er der flere ting, som du skal sørge for at tjekke og vedligeholde regelmæssigt. En af de ting er bilens motorolie, som du bør kontrollere med jævne mellemrum. På den måde er du med til at forlænge motorens levetid. 

Motorolien er nemlig med til at smøre motordelene i din bil, hvilket er en forudsætning for, at din motor kan fungere. Derfor er det også vigtigt, at der altid er nok olie på din bil. Det kan du sikre dig ved regelmæssigt at tjekke olie og påfylde ny olie ved behov mellem olieskift. 

I denne guide hjælper vi dig med, hvordan du tjekker oliestand på bilen, og samtidig giver vi dig nogle gode råd til, hvor ofte du bør tjekke olie på din bil. 

Hvor meget olie skal der være på min bil?

Det er vigtigt, at der er den rigtige mængde motorolie på din bil. For at motoren kan fungere optimalt, må olieniveauet hverken være for højt eller for lavt. Univars tekniske ekspert Christoffer Hansen fortæller her hvorfor:

"Mange kører med for lidt motorolie, og det kan i værste fald medføre, at motoren går i stykker.

Motorolien er helt afgørende for, at din motor fungerer godt. Den smører, opsuger affaldsstoffer og sørger for, at motoren har den rette temperatur. Kører man med for lidt motorolie, vil den have forringede forudsætninger for at beskytte din bils motor.
Forskellen på minimum og maksimum på din oliepind kan være op mod en liter olie. Står olien under maks, er der allerede for lidt olie.

Det er heller ikke godt at køre med for meget olie i motoren. Det vil øge modstanden i motoren og skabe for megen varme. Det vil også skabe et unødigt tryk, da der ikke vil være nok plads i smørekanalerne.

Når olien er lige præcis på max-mærket på din oliepind, så er mængden af motorolie optimal."
 

Hvordan tjekker du olie på bilen?

Når du skal tjekke olie på din bil, skal motoren være kold. Hvis du lige har været ude at køre, skal du derfor vente nogle minutter.

Sørg for at din bil holder et sted, hvor underlaget er plant, så bilen kan holde lige. Herefter følger du blot disse simple trin:

  1. Åbn motorhjelmen, og find oliepinden. Oliepinden stikker op fra motorblokken og har typisk et rundt øje eller et lille håndtag i toppen.
  2. Træk oliepinden op, så du kan se det flade aflæsningsstykke, hvor der er to markeringspunkter. På mange biler vil der stå “min” og ”max”.
  3. Tør oliepinden af med et stykke papir, og stik oliepinden ned på sin plads i motoren igen.
  4. Træk nu oliepinden op igen, og du kan nu på oliepindens flade stykke aflæse, hvor meget olie, der er på din bil. Hvis oliestanden er under ”max”-mærket, bør du påfylde olie.
     

Det er vigtigt, at du bruger den motorolie, som passer til din bil. Derfor har vi også lavet en guide, som hjælper dig med at vælge den rigtige motorolie.
 

Hvor ofte skal jeg kontrollere oliestanden på min bil?

Hvis du vil være rigtig god ved din bil, bør du tjekke olien hver anden gang, du tanker. Som tommelfingerregel kan du tjekke oliestanden hver gang, du har kørt cirka 1.000 km. Med de simple trin ovenfor er det både nemt og hurtigt at tjekke motorolie på din bil, og du undgår at køre rundt med for lidt olie på bilen.

Der er flere faktorer, der kan have betydning for, hvor meget olie din bil bruger. Ældre biler bruger generelt mere olie end nyere biler, men faktorer som brændstofkvalitet, kørestil og klima kan også påvirke bilens olieforbrug. Derfor er det altid en god idé at tjekke olie regelmæssigt uanset, hvilken bil du har. 
 

Hvordan fylder jeg motorolie på bilen?

Hvis oliemarkeringen er under “max”-mærket på oliepinden, bør du påfylde motorolie. Forskellen på “min”- og “max”-mærket er som regel omkring en liter. På den måde kan du nogenlunde regne dig frem til, hvor meget olie du skal fylde på.

Når du skal fylde olie på bilen, skal du skrue dækslet til motorblokken af. Brug en pap-tragt eller lignende til at påfylde den mængde motorolie, som mangler.

Vent et øjeblik, så olien synker ned i bunden af motoren. Herefter kontrollerer du igen oliestanden. Gå langsomt frem, så oliestanden til sidst står præcis på “max”-mærket.