Sund kostplan til træning

Gåde råd til kosten før, under og efter træning

Hvad skal du spise og drikke før, under og efter træning? Det forklarer Christina Nielsen – hun er sportsdiætist i Team Danmark, hvor hun arbejder med at forbedre kosten for en lang række af professionelle sportsudøvere.

Mad inden træning

Christina anbefaler, at du spiser et hovedmåltid 3-4 timer inden træning og et mellemmåltid 1-2 timer før. Desuden er det meget vigtigt, at du er velhydreret, inden du starter træningen, så kroppen er forberedt på, at den skal arbejde. Det gør du ved at drikke en halv liter vand ca. halvanden time inden du skal dyrke motion. Ved at spise og drikke på denne måde kan du forebygge, at du bliver sulten under træningen eller får maveproblemer.

Mad under træning

Hvis du træner en time eller derunder, behøver du ikke at indtage noget i løbet af din træning. Det kan dog være en god idé at drikke noget.

Mad efter træning

Når du er færdig med din træning, er det vigtigt, at du sørger for at få masser af væske, så du udligner det væsketab, du har haft pga. din træning. Hvis du styrketræner og gerne vil øge din muskelmasse, er det en god idé at indtage en halv liter mælkeprodukt sammen med noget kulhydrat, fx en banan.

Få mere ud af din træning med en god kost

I nedenstående video giver med de 2 simple råd fra diætist, Christina Nielsen 2 simple kostråd til hvad du kan spise og drikke for at få mere ud af din træning.

Du kan få meget mere ud af din træning, hvis du indtager de rigtige råvarer. Du kan komme langt på kort tid. Noget af det vigtigste i din kost, som mange ofte glemmer, er at voksne skal spise 300 g frugt og 300 g grøntsager om dagen. Det lyder af meget, men fordelt ud på en hel dag, er det slet ikke så uoverkommeligt. Derudover bør du altid forsøge, at vælge fuldkorn når du handler ris, pasta og brød.