7 simple råd til at tabe dig 1 kg om ugen

Tips og råd til at få en sundere livsstil og kostvaner i hverdagen

7 simple kostråd

Følg disse 7 simple kostråd og smid 1 kg om ugen. Vi giver dig den sundeste og mest effektive vej til at du kan tabe dig 5, 10 eller 20 kilo - og samtidig udrette mirakler for din sundhed

Nedenunder giver dig her en liste over 7 simple punkter du kan leve efter i din hverdag, som bidrager til en sund livsstil og hverdagskost.

1. Spis mere kalkun, kylling og fisk 
2. Kun 1 tallerkenfuld mad pr. måltid 
3. Husk at spise sundt fedt hver dag 
4. Forkæl dig selv med lidt slik, men kun lidt 
5. Spis noget hver 3. time 
6. Mad der skal tygges meget mætter godt 
7. Drik vand, te og kaffe

Fjern tomme kalorier og usunde mellemmåltider

Det gælder først og fremmest om at fjerne tomme kalorier og fedtbomber fra hverdagen og erstatte dem med sunde ting, der mætter. 

I de 2 weekenddage er der faktisk plads til lidt forkælelse, hvis man ellers mandag til fredag tænker sig om. Det kan fx være at huske at tage et par sunde mellemmåltider med hjemmefra. Så behøver du ikke at støvsuge din arbejdsplads for slik og kage, når sulten og trætheden melder sig hen ad eftermiddagen

Spis flere gange om dagen

Mellemmåltiderne er i det hele taget vigtige. Hvis du kun spiser i forbindelse med dagens 3 hovedmåltider, daler dit blodsukker markant i timerne før dit næste større måltid. Det medfører at du dermed bliver træt og ukoncentreret og får lyst til usunde snacks.

Når dit blodsukker dykker, og du begynder at spise usunde ting, deponerer kroppen desuden fortrinsvis de tomme kalorier på maven i form af fedt – og det er uheldigt. Undersøgelser har nemlig vist, at det især er fedt på maven, som øger risikoen for blodpropper og andre alvorlige livsstilssygdomme. 

Motion kan være et godt redskab, hvis du skal tabe dig. De mange ekstra kalorier, som du forbrænder under træning, speeder dit vægttab op, så du hurtigere når dit mål. Men motion alene er sjældent nok til, at man taber sig.

Mange har bitre erfaringer med, hvor svært det er udelukkende at træne sig ned i vægt. Der skal ret meget træning til for at kompensere for dårlige spisevaner. Derfor er nøglen til et hurtigt vægttab at få nogle sundere kostvaner.

Læs mere på aktivtræning.dk