14 sunde fødevarer du bør spise

Bliv klogere på sunde fødevarer du bør inddrage i din daglige kost

Mange fødevarer bliver kaldt sunde, men nogle er lige en tand sundere end andre. På Institute of Food Technologists i USA har de set nærmere på, hvilke fødevarer der har videnskaben bag sig. De er nået frem til en liste på 14 fødevarer, hvis gode egenskaber bakkes op af solid forskning. Det betyder naturligvis ikke, at de er de eneste sunde fødevarer.

Fuldkorn

1. Byg: Sænker både det totale kolesteroltal og det farlige LDL kolesteroltal.

2. Brune ris: Brune ris kan i modsætning til hvide ris sænke risikoen for diabetes 2.

3. Rug: Rug får kun blodsukkeret til at stige minimalt, og desuden mætter rugbrød godt og langvarigt.

4. Quinoa og boghvede: Er rige kilder til antioxidantgruppen polyfenoler og har et højt indhold af vitaminer og mineraler.

Nødder

5. Mandler: 50 g mandler er nok til at reducere risikoen for hjertekar- sygdom og feder overraskende lidt.

6. Hasselnød: Husk at spise den brune hinde, der rummer flest antioxidanter.

7. Pekannødder: Nøddens indhold af E-vitamin beskytter nervesystemet.

8. Pistacienød: Modvirker betændelsestilstande i kroppen.

9. Valnød: Mindsker risikoen for hjerte-karsygdom, hvis man har type 2-diabetes.

Frugter og grøntsager

10. Brombær: Har vist sig særdeles effektive til at forhindre ondartede svulster i tarmene. Hvis du ønsker at udnytte smagen fra brombær skal du gå efter de større brombær. En god huseregel er nemlig at jo større brombæret er, jo mere smag indeholder de. Gode brombær er også karakteristeret af, at være feaste og uden pletter.

11. Blåbær: En smoothie med hele blåbær hver dag øger i løbet af 6 uger insulinfølsomheden hos overvægtige.

12. Broccoli og blomkål: De 2 nærende grønsager kan mindske risikoen for aggressiv prostatakræft. Broccoli er desuden fyldt med næring. Når du tilbereder broccoli bør du ikke kun tage buketten, for stilken indeholder også meget god smag. Når du koger broccoli skal du her være opmærksom på kun at lade den ligge i det kogende vand et par minutter, da den hurtigt kan blive overkogt.

13. Granatæbler: Juicen er fuld af antioxidanter.

14. Tomater: Både friske og flåede tomater sænker blodtrykket. I forhold til tomater skal du være opmærksom på, at der er store forskelle i smag og tekstur alt efter sorten. Det kan derfor godt svare sig, at sætte sig ind i de forskellige tomatsorter. Besøg evt. dit lokale Bilka-varehus og bliv klogere på sorter og anvendelsesmuligheder. For at få det meste Tomater kan ikke lide kulde. Du bør derfor ikke opbevare tomaterne i køleskabet, da de vil miste noget af deres smag og aroma.

Læs mere på aktivtræning.dk

Hør mere om Bilkas Frugt & Grønt afdeling

I Bilka har vi et nært samarbejde med udvalgte producenter i både Danmark og udlandet, så vi kan tilbyde et yderst bredt sortiment af sæsonaktuelle frugter og grøntsager.

Vi har Danmarks største udvalg - også indenfor økologi.